Jiří Skalický

DOKTOR | OBČAN | POLITIK

slideone.jpg

Pardubické letiště nabírá dech

8951Pardubické letiště nabírá dech, výstavba nového terminálu je konečně v dohledu

Ještě nedávno pardubické letiště dokázalo odbavit až dvě stě tisíc cestujících ročně. Velký podíl na tom měla ruská klientela, a to jak na pravidelných, tak i charterových letech. Jenže pak přišla krize a provoz na letišti v Pardubicích se významně snížil. Nyní to vypadá, že se blýská na lepší časy, protože letiště úspěšně nabízí další služby a také se snad konečně začne stavět terminál. Na ranvej se vrací jak osobní doprava včetně General Aviation, tak i nákladní doprava.

Společnost East Bohemian Airport, a.s. (EBA), která civilní část pardubického mezinárodního letiště provozuje, aktuálně jedná se společností Red Wings. Ta by mohla několikrát týdně létat na pravidelných linkách z Moskvy a Petrohradu. EBA navázala kontakty také s nízkonákladovými společnostmi, ale v tomto případě více než jindy naráží na chybějící moderní terminál. „Jasně se ukazuje, že bez nového odbavovacího terminálu není další rozvoj letiště možný. Pardubice potřebují moderní, dostatečně kapacitní halu, která umožní rychlé a komfortní odbavení,“ říká poslanec TOP 09 a někdejší předseda představenstva společnosti EBA Jiří Skalický. Oceňuje, že akcionáři – tedy město Pardubice a Pardubický kraj, snad konečně našli společnou řeč a terminál začnou stavět. Vybrán je již dodavatel stavby, i když projekt musel projít značnými změnami s cílem co nejvíce výstavbu terminálu zlevnit. „Jsem rád, že po mnoha letech různých průtahů a odkládání dostává terminál jasnější podobu. Výstavba letiště mohla začít už před deseti lety, kdy byl připraven projekt kompletní modernizace. Jenže pak se začal dělit na jednotlivé části. Už před třemi lety byla dokončena investice do technického zázemí, ale terminál byl odložen. Teď se bude hala s příjezdovou komunikací vsazovat jako puzzle do již hotové výstavby,“ připomíná Jiří Skalický.

Chartery a General Aviation

Terminál ale nebude sloužit jen pravidelným, ale i charterovým letům pro české turisty. Letiště má už nyní potvrzené lety do Řecka na Rhodos, do bulharského Burgasu, do Albánie a Černé Hory, do nedávna cílovou destinací mělo být i Turecko. Současná bezpečnostní situace ale tyto plány změnila, cestovní kanceláře nemají dostatečné kapacity pro lety do Antalye. „Zajímavé je tzv. general aviation, tedy lety obchodníků a manažerů významných firem v regionu od vysokomýtského Iveca až po kolínské TPCA. V současné době se tato činnost může dál rozvinout, protože existují společnosti, které mají zájem postavit na letišti vlastní hangáry. Podle mých informací teď EBA prověřuje své možnosti v této oblasti, sleduje ceny na trhu a zjišťuje, zda může v této oblasti poskytovat i další služby jako například ubytování, taxislužbu nebo třeba catering,“ dodává Jiří Skalický s tím, že tyto služby by mohly být dalším vítaným zdrojem příjmů společnosti. Stejně jako třeba aerotaxi nebo cargo přeprava.

Cargo

Pardubické letiště v současné době nákladní přepravu v menší míře už zajišťuje. K rozšiřování těchto služeb ale chybí odpovídající zázemí. Schází terminál i technika pro nakládání zboží, pomohla by i delší přistávací dráha. Letiště aktuálně není schopné odbavovat velké typy letadel při plném vytížení. „Je to ale o další investici, bude nutné najít finanční prostředky už na zpracování samotné studie,“ tlumočí zprávy z letiště Jiří Skalický. Výstavba cargo terminálu byla aktuálně doplněna i do výčtu veřejných investic v oblasti dopravní infrastruktury, které vyplývají z dohody mezi Pardubickým krajem a společností Foxconn o výstavbě tzv. SmartCity. Foxconn plánuje v Pardubicích miliardovou investici spočívající v revitalizaci areálu bývalé Tesly.

Diverzní letiště a výcvik posádek

Pardubické letiště je ojedinělé svým smíšeným provozem, kdy se o zázemí „dělí“ armáda s civilním provozem. Výborné technické zabezpečení, nejlepší meteorologické podmínky v republice, ale i blízkost Prahy vytváří ideální podmínky k tomu, aby se Pardubice staly záložním letištěm. V minulých letech některé stroje už na pardubickou dráhu přistávaly, když je nemohlo přijmout letiště v Praze. V závěru loňského roku ČSA pardubické letiště prověřilo z pohledu dodržování pravidel i možností technického zázemí a kvality paliva. Došlo k dohodě a Pardubice se oficiálně staly záložním letištěm pro ČSA. Vzhledem k tomu úspěchu EBA teď podobnou nabídku chystá i pro Travel Service. A navíc letiště v Pardubicích dlouhodobě využívají letecké společnosti pro výcvik svých posádek.

Závěrem

„Je tedy zřejmé, že služby a činnosti, které pardubické letiště nabízí a rozšiřuje, zvyšují jeho význam nejen v regionu, ale i v celé České republice. A jsou také zdrojem dalších finančních prostředků. Letiště znovu nabírá dech,“ s potěšením konstatuje poslanec Jiří Skalický.


2017 © Jiří Skalický - DOKTOR - OBČAN - POLITIK